stuffandstoriesofmine

Alla inlägg under oktober 2011

Av Freja - 31 oktober 2011 11:33

Okej, det är en svensk blogg //min kind of kompis

Så jag skriver bus eller godis... Eller tangentbord.... ;P

Min kind of kompis som jag "sovit med" inatt... Vill att vi (Jag, Saga, Thess) ska duscha med honom... Känns så tryggt här...

Nu sitter han bakom mig och vill rita på min mage...

Så nu ska vi gå bus eller godis i Träby... Min kind of kompis vars namn jag inte får säga skulle hetat Persdotter för hundra år sen... Eller vänta oj, Persson...

Nu ska Saga borsta tänderna så nu måste jag vara själv med min kind of kompis vars namn jag inte får säga... Känns hemskt bra... Eller inte... Näe nu har vi ingen tandkräm, min kind of kompis mamma har visst tagit den... Trävligt... Saga sjunger... As usual... Nu måste vi gå på tandkrämsjakt (lär sluta med att vi får Bamse-tandkräm)

Kram <33

Av Freja - 30 oktober 2011 12:43

Alla frågar vilket fotoprogram som är bäst, vilket som är värt att lägga pengar och om det finns något gratisprogram som är bra! Så, jag tänkte prova några olika, lite svårt att vet hur men tänkte göra en mall med funktioner och sedan prova att göra två bilder, en landskap och ett porträtt så bra som möjligt ;)

Program som jag tänkt test är; Portrait Professional 10 (trial), Adobe Photoshop Elements 7.0, Adobe Photoshop CS5, piZAP, picnik och fotoflexer ;) Om ni känner några till som är värda att testa så skriv! Skriv även om ni har idéer på andra delar av programmen ni vill veta om!


Först ut:

Portrait Professional 10 trial:


Betyg: 4/10

Pris: $89,95 (nu extra-pris: $39,95)

Verklighetstroget: Ska det ändå synas någon skillnad blir det inte speciellt verklighetstroget.

Variation: Går endast att göra porträtt och de lär bli ungefär likadana.

Lättanvänt: Ja, absolut. Dock är det på engelska och vissa ord har i alla fall inte jag hört tidigare.

Slutbild: 4/10

Kommentar: Betydligt bättre än paint men inte värt 600 svenska kronor.  



Man får först markera en massa delar av ansiktet.


Den försöker sedan leka intelligent och ritar ut en massa linjer som ska gå längs ögon, näsa, mun etc. Den lyckas sådär men det går lätt att ändra på det mesta (dock inte näsan vilket gjorde att min blev väldigt sned...)

   

 Sen fick man rosa hår... Nä men visst passar jag i det!? Men man fick rita ut var ens hår var...

Det absolut sämsta som gjorde trial-versionen (och som de verkligen borde skrivit tydligt tidigare) var att det inte gick att spara... Men ni ser väl ungefär, jag har inte ändrat så mycket, det gick egentligen inte. Då blev det bara vita/svarta streck... Soften-delen som gör att konturerna mjukas upp är ganska bra, den såg inte fullt så pixlad ut i programmet som när jag skärmdumpade men på det här fotot såg det väldigt overkligt ut. Kanske beror på vad för foto man har! Jättebra program om man vill ha gröna ögon men det gick inte riktigt att justera den blå nyansen som jag hade velat. Håret gick heller inte att göra så mycket med.

   

Av Freja - 28 oktober 2011 23:52

Näe nu gillar jag inte iPhone längre... Eller typ RealPlayer... Blir galen, har försökt kanske tio ggr å föra över musik å den bara "känner inte av enheten" å man bara "men dö" >.< Så nu försöker jag ladda över dem till mamsens och sen hoppas på bluetooth till min... snark...


Har haft super sista praodagar allafall! De i bokhandeln (Berith och Alf) är bara för gulliga när man lärt känna dem! De sa typ hur många gånger som helst att de var så glada att jag varit där och tyckt det varit så kul! Fick cupcakeskit med silikonformar och receptbok som var hur gullig som helst helt utan att jag bett om det + presentkort på 300 kronor på valfri bokhandel! Gjorde av med 127 kronor (20% personalrabatt) direkt på en notbok (jättekul)! Som avskedsfika fick jag gå och köpa varm choklad och chokladklubba på RC! Så himla snälla de är! Ska verkligen försöka sommarjobba där även om jag kanske inte får jättebra betalt ;) Bilder kommer sen (vågar inte försöka fixa det nu också, risken finns att datorn "råkar" bli krossad)...

Av Freja - 23 oktober 2011 12:20

sHaft askul praovecka!

Nu får ni tycka jag är nördig men när det är saker jag är intresserad av tycker jag det är så jäkla kul att lära mig saker! Å det var ju läkare jag skulle bli så att praoa på sjukhus var verkligen något jag ville. Dock sökte jag att få jobba på barnavdelningarna och fick äldrevård... Ja... Men det var faktiskt rätt kul! Fick servera fika, kolla blodsockret (typ stick i fingret), ta blodtryck, kolla pulsen etc. Skojs! En sjuksköterska var supersnäll och han berättade massor om hjärtat, EKG, hjärtsjukdomar och puls! Superspännande! En läkarkandidat (som läste till läkare) var också där och han tyckte såklart det var kul att lära mig det nån precis lärt honom så han fick känna sig lite bra så han berättade mycket om syre (trodde dock jag kunde mycket mindre än jag kunde...) men sen fick jag styla lite och visa honom hur man tog ner "staketet" på sidan av sängen! ;P Då blev han grymt generad... xD


Nästa vecka blir det i Sigtuna Bokhandel jag praoar ;) Ni får gärna hälsa på! Typ en helt annan grej men det blir nog bra med lite omväxling!

Av Freja - 16 oktober 2011 21:00

Nu kommer fortsättning på Ett nytt liv efter beställning av Saga ;) Första delen ligger på sid 7 för tillfället ;) (längst bak) vill ni ha mer så kommentera ;)


Läkaren som kom in i samma ögonblick
hette Hans men kallades tydligen Hasse. Nästan direkt fick jag en
smärtstillande tablett, han förstod att jag hade ont. Han frågade hur jag kände
mig och undrade om jag ville vila en stund till innan han började berätta hur
det låg till. Jag ville höra nu direkt.

”Þorfinna, det är så att
röntgenplåtarna visar att du har brutit ryggen. Det kan gå att träna upp så att
det blir nästan som förut men det innebär oavsett hur det går att du måste
stanna här ett tag. Du ska få kolla lite i en broschyr som jag har och lova mig
att fråga om allt du kan undra över. Det är en stor och jobbig grej men din
mamma har sagt att du är en tuff tjej så du kommer säkert fixa det. Det behöver
inte vara så hemskt som det låter i broschyren! ”

Min första tanke var att de hade
röntgat mig medan jag sov, den andra att han pratade väldigt mycket men
allteftersom han fortsatte prata och jag sneglade på pappret han gav mig gick
det långsamt in i huvudet vad det innebar. Han ville ge mig en stund att tänka
och läsa medan han kollade de andra barnen men han skulle komma tillbaks sen.

Av Freja - 16 oktober 2011 13:42

Var på Boda Borg igår med några friends! Sjukt skojs! (okej, blev retad typ heeeela resan pga det ordet...) men ja ;P Så skönt gäng, ja å Lovisa satt uppe hela kvällen å snacka! Boda borg passade verkligen mig! Klättra, balansera, tänka, ha kul! NAAAAJS!

Av Freja - 6 oktober 2011 12:47

UTSEENDE
[x] Jag är kortare än 175cm.
[/] Jag tycker att jag är ful.
[ ] Jag blir lätt brun. -
[/] Jag skulle vilja att mitt hår var av en annan färg.
[ ] Jag har vänner som aldrig har sett min naturliga hårfärg. -
[ ] Jag har en tatuering.
[ ] Jag har haft/har tandställning.
[ ] Jag har glasögon/linser.
[x] En helt okänd person har sagt att jag är snygg.
[ ] Jag har mer än två piercingar.
[ ] Jag har piercingar på andra ställen än i öronen. -
[x] Jag har fräknar.


FAMILJ
[x] Jag har svurit åt mina föräldrar.
[x] Jag har rymt hemifrån.
[x] Jag har blivit utslängd hemifrån.
[ ] Mina biologiska föräldrar är ihop/gifta
[ ] Jag har ett syskon som är under ett år gammal.
[x] Jag vill ha barn nån dag.
[ ] Jag har barn.
[ ] Jag har mist ett barn.


SKOLA/JOBB
[ ] Jag jobbar.
[ ] Jag har somnat i skolan/jobbet
[x] Jag har missat mer än en vecka av skolan.
[x] Jag har stulit någonting från min skola/arbetsplats. (en penna ^^)
[ ] Jag har fått sparken.


SKAMLIGHETER
[ ] Jag börjar fortfarande gråta av Disney filmer.
[ ] Jag har pissat på mig av skratt.
[x] Jag har fört konstiga grisljud när jag skrattat.
[x] Jag har gråtit av skratt.
[x] Jag har limmat fast min hand i något.
[ ] Jag har skrattat tills någon form av dricka har kommit ut ur näsan.
[ ] Mina byxor har gått sönder på en offentlig plats.


HÄLSA
[x] Jag föddes med en sjukdom.
[x] Jag har fått stygn på ett öppet sår.
[ ] Jag har brutit ett ben.
[ ] Mina tonciller har tagits bort.
[x] Jag har suttit hos läkaren med en vän.
[ ] Mina visdomständer har tagits bort.
[ ] Jag har genomgått en allvarlig operation.-
[x] Jag har haft vattkoppor.
[x] Jag har haft/har astma.


RESANDE
[x] Jag har kört mer än 300km på en dag.
[x] Jag har flugit.
[ ] Jag har varit i Ryssland.
[ ] Jag har varit i Kina.
[x] Jag har varit i England
[ ] Jag har varit i Japan.
[ ] Jag har varit i USA.
[x] Jag har varit i Afrika.
[ ] Jag har varit i Asien.
[x] Jag har varit i alla Nordens länder


ERFARENHETER
[x] Jag har tappat bort mig i min hemstad. -
[x] Jag har sett en fallande stjärna.
[x] Jag har önskat då jag sett en fallande stjärna.
[ ] Jag har körkort.
[x] Jag har tryckt på alla knappar i en hiss.
[x] Jag har sparkat en kille mellan benen.

[ ] Jag har hoppat fallskärm från ett flygplan.

[x] Jag har lekt sanning eller konsekvens.
[ ] Jag har druckit en hel liter mjölk på en timme.
[ ] Jag har krockat i en bil.
[x] Jag har medverkat i ett skådespel.
[x] Jag har träffat någon från internet i det verkliga livet.
[x] Jag har fångat en snöflinga på min tunga.
[x] Jag har sett norrsken.
[x] Jag har suttit på ett tak på natten.
[x] Jag har aprillat någon.
[x] Jag har åkt taxi.
[x] Jag har ätit sushi .
[x] Jag har åkt snowboard.
[/] Jag har kört skoter och har skoterförarbevis.


FÖRHÅLLANDEN
[x] Jag är singel.
[ ] Jag är i ett förhållande.
[ ] Jag är förlovad.
[ ] Jag är gift.
[ ] Jag har varit på en blind date.
[x] Jag saknar någon just nu.
[x] Jag är rädd för att bli övergiven.
[ ] Jag har varit otrogen i ett förhållande.
[ ] Jag har skiljt mig.
[x] Jag har varit kär i någon som inte var kär i mig.
[/] Jag har sagt att jag älskade någon och ljugit. (det var ett sjukt oseriöst förhållande...)
[x] Jag har sparat något från ett gammalt förhållande.


ÄRLIGHET
[x] Jag har gjort något som jag lovat någon annan att inte göra. (nån gång ;P)
[x] Jag har gjort något som jag lovat mig själv att inte göra.
[ ] Jag har smugit ut utan lov. (aldrig behövts)
[x] Jag har ljugit om var jag är för mina föräldrar.
[x] Jag har fuskat i ett spel.
[x] Jag har struntat i ett prov.

[ ] Jag har hånglat med mer än 2 personer på samma kväll.

[x] Jag har pussat mer än 3 personer på samma dag.

[ ] Jag har haft mer än 5 killar de senaste året.

[ ] Jag har uttnyttjat en kille/tjej.


DÅLIGA TIDER
[x] Jag har druckit alkohol. (smakat)
[ ] Jag dricker mig berusad mer än en gång i månaden.
[ ] Jag kan inte svälja piller.
[ ] Jag röker.
[ ] Jag tar mediciner mot depression.
[ ] Jag har anorexi och/eller bulimi.
[ ] Jag har sovit en hel dag utan att ha behövt det.

[x] Jag har vaknat gråtande.

[x] Jag har somnat gråtande.


DÖDEN
[x] Jag är rädd för att dö.
[x] Jag hatar begravningar.
[ ] Jag har sett någon dö.
[x] Någon nära till mig har försökt begå självmord.

[x] Jag har varit nära döden

MATERIALISM
[x] Jag äger en iPod eller en mp3-spelare.
[ ] Jag har en ohälsosam relation med anime/manga.
[ ] Jag har egen TV.
[x] Jag har egen dator.
[ ] Jag äger många dyra designerväskor.
[x] Jag äger något från H&M.
[x] Jag samlar på serietidningar.
[ ] Jag äger något från Benetton.
[x] Jag äger något jag köpt på E-bay/Tradera.
[ ] Jag äger något från Diesel.


SLUMPVIS
[/] Jag kan sjunga så att andra kan lyssna på det. (inte själv!)
[ ] Jag har stulit en bricka från en snabbmatsrestaurang.
[x] Jag har lätt för att öppna mig för nya människor.
[ ] Jag ser på nyheterna.
[/] Jag dödar inte insekter. (inte stora)
[x] Jag svär ofta.
[ ] Jag sjunger i duschen.
[/] Jag är en morgonperson

Av Freja - 6 oktober 2011 12:32

Jaha, nu hade inte svenskalärarn lust å ha oss så vi fick pallra oss ner för den lååånga trappan och den ännu längre backen (som vi gått upp för 5 min tidigare) och "göra nåt annat"... Nä men okej, det är väl slappt men nästan alla andra fick sluta tre timmar tidigare än mig... liiite surt... Tur vi inte har spanska allafall...


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Vill du att jag lägger upp fler delar av "ett nytt liv i rullstol"?
 Ja, det vore kul!
 Ja och gärna om du skrivit någon annan berättelse också!
 Nej men gärna om du har någon annan berättelse du skrivit
 Nej, jag pallar/vill nog inte läsa dem

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ni som känner för att skriva nåt ;)


Ovido - Quiz & Flashcards